LiveFIN vastustaa kaavailtua pääsylippujen arvonlisäveron korotusta ja sen epäselvää aikajännettä

Hallituksen linjaamaa pääsylippujen arvonlisäveron korotusta  kymmenestä neljääntoista prosenttiin on kaavailtu alkavaksi vuoden 2025 alusta tai mahdollisesti jo aiemmin. Elävän musiikin alan yritysten tulee pystyä ennakoimaan liiketoimintaansa ja sen verotusta riittävällä aikajänteellä. Elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFINin mukaan korotus voi heikentää musiikkitapahtumien kysyntää, kun korotus siirtyy pääsylippujen hintoihin. LiveFIN huomauttaa myös, että musiikkitapahtumien verotusta kiristetään pääsylippujen muodossa yleisen verokannan korotuksia tiukemmin.

Päätös pääsylippujen arvonlisäveron korotuksesta kymmenestä neljääntoista prosenttiin asettaa uusia taloudellisia haasteita alalle, joka vasta vuonna 2023 pääsi tekemään ensimmäisen täyden toimintavuotensa koronan jälkeen. Kehysriihessä tehty päätös yleisen arvonlisäverokannan korotuksesta heikentää myös musiikkitapahtumien kävijöiden ostovoimaa. LiveFIN huomauttaa, että musiikkitapahtumien pääsylippujen verotusta kiristetään suhteessa yleistä verokantaa tiukemmin.

”Pääsylippujen veronkorotus lähettää valitettavan vahvan viestin siitä, että musiikkitapahtumien asemaa elinkeinona ei lainkaan ymmärretä. Veronkorotus syö pandemiasta toipuvan elävän musiikin alan kasvun eväät. Se heikentää musiikkitapahtumien kysyntää ja tapahtumapaikkojen alueellista vaikuttavuutta. Se osuu pääsylippujen ostajien lompakkoon ja kysynnän heikentyessä myös tapahtumien oheispalveluihin: matkailuun, majoituspalveluihin ja ravintoloihin”, sanoo LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtinen.

Elävän musiikin ala on huolestunut kehysriihen viestistä, että veronkorotukset saattavat astua voimaan jo tämän vuoden kuluessa. Elävän musiikin pääsylippuja myydään vuodeksikin eteenpäin, joten epämääräinen tieto alv-kannan muutoksista vain kuukausia ennen korotusta on kohtuuton. Alan yritysten tulee pystyä ennakoimaan liiketoimintaansa oleellisesti vaikuttavaa lippujen verotusta. Elävän musiikin alan tuloista noin puolet muodostuu pääsylipuista.

Keikkakävijä maksaa hinnan hallituksen päätöksestä

Jos pääsylippujen arvonlisäveroa korotetaan, musiikkitapahtumien järjestäjien on tehtävä päätöksiä siitä, miten muutos käytännössä toteutetaan. Pääsylippujen arvonlisäveron korotus voi aiheuttaa monenlaisia 
paineita tapahtumajärjestäjille, eikä neljän prosenttiyksikön korotus ole koronapandemian tappioista elpyvälle alalle helppo kohdattava. 

“Jos veronkorotus siirretään suoraan lipun hintoihin, keikkakävijä maksaa hinnan hallituksen huonosta päätöksestä. Ala painii jo valmiiksi kohonneiden lipun hintojen kanssa ja asiakkaiden ostovoima on  koetuksella vaativassa taloustilanteessa. Esimerkiksi keikkapaikkojen vakikävijöille lippuhintojen nousu voi tuntua lompakossa jo merkittävästi. Vakikävijöiden merkitys vaikkapa pienten kaupunkien keikkapaikoille on puolestaan elintärkeä”, sanoo LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtinen.

LiveFIN edustaa elävän musiikin alan toimijoita laajasti, esimerkiksi niin tapahtumajärjestäjiä kuin myös keikkamyyjiä. Niinpä järjestölle on tärkeää etsiä ratkaisuja, jotka ottavat huomioon koko elävän musiikin ekosysteemin elinvoiman ja kannattavuuden. 

“Alan toimijat joutuvat ratkomaan vaikeita kysymyksiä, kuinka arvonlisäveron korotus vaikuttaisi omaan toimintaan. Kuinka paljon lipun hintoja on mahdollista enää korottaa ja vaikuttaako veronkorotus esimerkiksi artistien palkkioihin? Myös yleisen arvonlisäverokannan korotus vaikuttaa asiakkaiden ostovoimaan. Korotusten vaikutusten ymmärtäminen ja niiden tasapainottaminen on avainasemassa siinä, kuinka ala tästäkin takaiskusta selviää”, kuvailee Jenna Lahtinen.

LiveFIN esittää edelleen pääsylippujen veronkorotuksen perumista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *